Uutiset
IHME Helsinki 2025: Metsä – moninaisia pysäyttäviä kokemuksia

Ukrainalaistaiteilija Zhanna Kadyrovan IHME Helsinki 2025 -teos, Metsä, oli esillä Vanhankaupunginkosken Voimalamuseossa 24.8.–2.10.2025. Näyttelyn näki kuuden viikon aikana 2155 kävijää. Teos tarjosi kävijöille moninaisia kokemuksia ja merkityksiä.
Kadyrova yhdisti teoksessa Kahovkan metsää dokumentoivaa videomateriaalia ja camera obscura -kuvia Dovzhenko-keskuksen elokuva-arkistosta valittuun arkistomateriaaliin. Materiaali käsitteli Kahovkan tekojärven alle jääneen alueen historiaa, padon rakennusta sekä sen tuhoamista ja tuhon seurauksia ihmisille ja ympäristölle Venäjän hyökkäyssodassa. Videoissa ja kuvissa seurataan tekojärven paikalle kasvaneen nelimetrisen paju- ja poppelimetsän keskellä lipuvaa venettä eri vuoden- ja vuorokauden aikoina.
Keräsimme palautetta näyttelyn aikana paperisilla ja sähköisillä lomakkeilla sekä keskustellen kävijöiden kanssa. Maanantaina 29.9. järjestimme teoksesta palautekeskustelun, johon osallistui kuusi henkilöä. Palautteiden ja keskusteluiden perusteella teos sai kävijät pysähtymään ja prosessoimaan materiaaleja.
Ukrainalaisten ihmisten ja luonnon toimijuus
Teosta kuvaillaan palautteissa muun muassa pysäyttäväksi, herättäväksi ja koskettavaksi; vaikuttavaksi, voimakkaaksi ja tarpeelliseksi; monipuoliseksi, hiljaiseksi ja vaikeaksi; liikuttavaksi, kauniiksi ja tärkeäksi. Kommenteissa korostuu, miten teos toi monelle uutta tietoa Ukrainan historiasta, Kahovkan padon rakentamisen ja tuhoamisen vaikutuksista alueeseen sekä erityisesti sodan ympäristövaikutuksista. Kuten yhdessä palautteessa mainitaan:
Pysäyttävä, liikuttava. En ollut tajunnut, miten Neuvostoliitto oli tuhonnut tärkeää historiaa. Enkä myöskään ollut ymmärtänyt kuinka suuri ekokatastrofi padon räjäytys oli.
Teoksen monitasoinen materiaali auttoi ymmärtämään, miten monimutkaisista asioista ekosysteemien palautumisessa ja palauttamisessa on kyse sekä miten ihminen näihin vaikuttaa niin hyvässä kuin pahassakin.
Ukrainalaisille kävijöille teos oli tärkeä osoitus siitä, että Ukrainasta ja ukrainalaisista välitetään, heitä ja sodan vaikutuksia ei ole unohdettu. Näyttely toi esiin ukrainalaisten toimijuuden sodan keskellä sekä sen, miten luonto voi vastata ihmisen aiheuttamaan tuhoon.
It’s important for Ukrainian community here to see attention to the war in Ukraine & its injustices. The work is strong & multidimensional, big thank you to the artist.
Riippuen omasta kokemustaustastaan suhteessa sotaan teoksen materiaalit saattoivat myös nostaa pintaan traumaattisia muistoja. Teoksen äänimaailmassa kuuluneet tuulen huminat ja etäiset ilmahälytysten äänet loivat sodan kokeneelle tilanteesta haastavan. Sisältövaroituksia äänistä ja kuvamateriaalista olisi kaivattu. Tästäkin huolimatta kokonaisuutena kokemus oli ollut hyvä ja tärkeä.

Kehotus keskittyä, pysähtyä ja prosessoida
Erityisesti palautekeskustelussa teosta kuvattiin vaikeaksi ja vaativaksi, minkä todettiin olevan hyvä asia. Vastakohtana nykyajan maksimissaan 30 sekunnin videosyötteille ja keskittymiskyvylle Höyryvoimalan turbiinia kiertävällä ovaalilla pöydällä oleva informaatio vaati kävijää pysähtymään ja keskittymään, lukemaan ja prosessoimaan teoksen sisältöjä.
Teoksen äänimaailmaa, video-, kuva- ja tekstimateriaaleja sekä tilan väritystä kuvattiin monotonisiksi. Isot kontrastit puuttuivat, mutta tämä tuki juuri teokseen syventymistä. Kokemuksen teoksen hiljaisuudesta keskustelijat liittivät siihen, minkälaisen tilan kokonaisuus loi omalle prosessille, vaikka teoksessa oli paljonkin ääntä. Materiaaliin halusi syventyä, käydä sitä läpi itsekseen ja muodostaa oman käsityksensä kokonaisuudesta.
Vastaavasti lomakepalautteissa mainittiin, että teos herätti uusia ajatuksia ja jätti tilaa omalle reflektiolle:
Very sad, but very strong, it gives nice holistic overview on situation, but keeps the space for personal analysis.

Pehmeä ja eettinen tila kohtaamiselle
Dokumenttimateriaalit Kahovkan padon rakennuksesta ja tuhoamisesta, vapaaehtoisten toiminnasta ja tuesta toisilleen ja eläimille sekä ihmisten huumorista katastrofin keskellä nostivat pintaan moninaisia tunteita surusta ja vihasta, toivoon ja voimaantumiseen. Vaikka teoksen äärellä voi kokea vaikeitakin tunteita, vahvisti se kokemuksen merkityksellisyyttä ja vaikuttavuutta. Keskusteluun osallistuneille ukrainalaisille oli myös tärkeää päästä sanoittamaan kokemustaan.
Kokonaisuutena teoksesta puhuttiin dokumentaationa ja taiteilijasta tapahtumien todistajana. Se, että näyttelyssä oli paljon faktatietoa ilman pyrkimystä manipuloida kävijää ajattelemaan tietyllä tavalla, koettiin pehmeäksi ja eettiseksi tavaksi tuoda asiat esille. Kuten yksi keskustelijoista ilmaisi:
It just spills out facts, and it builds a narrative that you do when you go [around] the circle, which I really like. You don’t need all the other sounds, although there is sound.
Teos tarjosi kävijöille uusia näkemyksiä myös taiteen paikkasidonnaisuudesta ja kyvystä havainnoida tragediaa. Käsittelemällä padon tuhoamista ja sen seurauksia moninaisen tiedon avulla taiteilija tarjosi uusia merkityksiä katastrofille. Palautteissa huomio oli kiinnittynyt ihmisen ja luonnon vuorovaikutukseen sekä erityisesti luonnon voimaan muuttua ja palautua haastavissakin olosuhteissa.
Eräs kävijöistä mainitsi:
Tämä luonnon näkökulma jää (aina) sodan kaltaisten asioiden myötä pienempään rooliin, huomiotta. Paitsi nyt!
Luonnon toivottiin lopulta voittavan ja metsän jäävän rauhaan, monumentiksi menetyksille.
Keskusteluun osallistuneille kokemuksien jakamisesta nousi vahvasti esiin sen tuoma lisäarvo teokselle: ymmärrys siitä, miten eri tavalla teos voidaan kokea riippuen omasta taustasta ja kokemuksista sotaan liittyen. Siten teos nähtiin myös mahdollisuutena kohdata ja keskustella sodasta ja sen vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön.
Kirjoittaja: Saara Moisio