Ryhmä ihmisiä kävelee pellon laitaa aurinkoisena kesäpäivänä. Heidät ympäröi luonnon niitty. Kuvan etualla on kaksi kaatunutta puunrunkoa.

Festivaalista nykytaiteen tilaajaorganisaatioksi

Luontokävely IHME-festivaalilla 2018. Kuva: Veikko Somerpuro

Kohti ekologisesti kestävää, kulttuuria uudistavaa taideinstituutiota

 

Kun kymmenes IHME-nykytaidefestivaali vuonna 2018 lähestyi, pohdimme mihin suuntaan IHMEen tulisi lähteä: jatketaanko festivaalina, vai muutammeko suuntaa?  Vuoden 2018 tilausteoksen päähenkilö oli uhanalainen, ainoastaan myyrmäkeläisessä puistossa viihtyvä kovakuoriainen, halavasepikkä. Ihmistoiminnan seurauksena elinympäristönsä menettäneen kuoriaisen kohtalo herätti kysymyksen: riittääkö se, että esitämme taidetta, joka käsittelee planeettamme kohtalon kysymyksiä vai pitäisikö meidän tarkastella kriittisesti  myös omaa toimintaamme taideinstituutiona?

Monen asian summana päädyimme uudistamaan koko organisaatiota (missio, visio, arvot, asiantuntijat ja toimintamallit) tähtäimessä edelleen taiteen muutosvoiman tukeminen, mutta myös ilmaston lämpenemisen ja luontokadon hidastaminen. Päätimme opetella ja jakaa oppimaamme siitä, millaisia CO2 -päästöjä taideinstituution toiminnasta aiheutuu, miten niihin voi vaikuttaa ja miten kulttuuriamme tulee uudistaa ekologisesti kestävämmäksi.

Vuoden 2019 aikana nykytaidefestivaalina tunnettu IHME muutti toimintaansa ja jatkoi nimellä IHME Helsinki. Laadukas nykytaide ja kansainvälisiltä taiteilijoilta tilatut uudet IHME Helsinki – teokset säilyvät toiminnan ytimenä.  Uudeksi toiminnan painopisteeksi valittiin taide, tiede ja ilmastotyö.

Kuvassa on Chicago Boys -teoksen osallistujia teoksen viimeisissä julkisissa harjoituksissa kulttuurikeskus Stoan teatterisalissa. Iso ryhmä hymyileviä ja nauravia ihmisiä kädet ylhäällä. Lattialla on värikkäitä persialaisia mattoja ja taustalla valkokankaalle heijastettu teksti IHME Helsinki 2023 -teos, Chicago Boys - While We Were Singing, They Were Dreaming 17.4. - 27.52023.
IHME Helsinki -teos 2023, Chicago Boys – While We Were Singing, They Were Dreaming, toteutui Helsingissä 17.4 – 27.5.2023. Kuva: Tomi Tähti.

2023: Hiwa K

Yhteisöllisessä IHME Helsinki 2023, Chicago Boys – While We Were Singing, They Were Dreaming -teoksessa moninainen joukko ihmisiä muodosti amatööribändin ja harjoitteli yhdessä kahdesti viikossa kuuden viikon ajan 17.4. – 27.5.2023. Bändi koostui muusikoista ja ei-muusikoista, joita yhdistää halu soittaa musiikkia ja pohtia uusliberaalin talouden ja ympäristössä tapahtuvien muutosten välisiä kytköksiä arkeen.

Lue lisää

Installaationäkymä videoteoksesta näyttelytilassa
Installaationäkymä Amar Kanwarin The Sovereign Forest -näyttelystä, documenta 13, Kassel, 2012. Kuva: Henrik Stromberg.

2022: Amar Kanwar

Vuoden 2022 IHME Helsinki -tilausteos oli intialaistaiteilija Amar Kanwarin kymmenen viikon pituinen Learning from Doubt -verkkokurssi. Se perustuu Kanwarin The Sovereign Forest -taideinstallaatioon ja näyttelyyn. Kurssiin sisältyi ekologisen kestävyyden kokeiluja liittyen ainutlaatuiseen siemenpankkiin Odishassa Intiassa sijaitsevassa Narishon kylässä sekä kokemuksia  The Sovereign Forest -installaation tekemisestä ja esittämisestä.

Lue lisää

Katie Paterson, kuva: Veikko Somerpuro

2021: Katie Paterson

Vuoden 2020 IHME Helsinki -tilausteos oli Katie Patersonin To Burn, Forest, Fire. Teos koostuu planeettamme ensimmäisen metsän tuoksusta 385 miljoonan vuoden takaa sekä ilmastokriisin ajan viimeisen metsän tuoksusta. Nämä tuoksut jalostettiin suitsukkeiksi ja poltettiin useissa eri tapahtumapaikoissa Helsingissä 1. syyskuuta  – 1. lokakuuta 2021.

Lue lisää

merimaisema2
IHME Helsinki 2020 -teos, Jana Winderen: Listening Through the Dead Zones, Kuva: Veikko Somerpuro.

2020: Jana Winderen

Vuoden 2020 IHME Helsinki -tilausteos Listening Through the Dead Zones oli norjalaistaiteilija Jana Winderenin yhteistyössä Tony Myattin kanssa tekemä paikkasidonnainen ääni-installaatio. Covid-19 pandemiasta johtuen teos toteutui elokuussa 2021 Helsingin soutustadionilla. Yleisö pääsi kuulemaan teoksessa erilaisten nisäkäslajien, kuten ihmisten sekä meressä elävien kalalajien ja äyriäisten ääniä.

Lue lisää

IHMEellinen matkamme

Teimme IHME-nykytaidefestivaalia vuosina 2009-2018. Tänä aikana tuotimme kymmenen kansainvälisesti arvostetun nykytaiteilijan teokset Helsingin ja pääkaupunkiseudun julkiseen tilaan. Festivaalitapahtumat avasivat vuosittaisen teoksen teemoja monialaisten asiantuntijoiden ja taiteilijoiden voimin. Voit tutustua festivaalitapahtumien tallenteisiin IHMEen Youtube-kanavalla.

Esittelemme alla nämä festivaalikontekstiin tuotetut ainutlaatuiset  teokset. Teoksiin ja festivaalitapahtumassa käytyihin keskusteluihin pääsee tutustumaan niistä tuotetuissa julkaisuissa. Iloisia luku- tai muisteluhetkiä!

2019: IHME 10 vuotta

Art in Public x 10 – IHME 2009 – 2018 -kirja

Vuonna 2019 IHME täytti 10 vuotta, ja nykytaidefestivaalin sijasta kokosimme kirjan, jossa esitellään kymmenen IHME-teosta sisältäen taiteilijoiden haastattelut. IHME-taiteilijat: Miroslaw Balka, Yael Bartana, Christian Boltanski, Jeremy Deller, Antony Gormley, Henrik Håkansson, Susan Philipsz, Katerina Seda, Superflex, Theaster Gates & The Black Monks of Mississippi.

Kirjan on toimittanut Paula Toppila ja sen tekstistä on vastannut Claire Doherty. Kirjan graafisesta suunnittelusta vastasi Ilona Ilottu / Dog Design Oy.

Kirja on saatavilla kustantajan (Hatje Cantz) verkkokaupasta.

Hatje Cantz

2018: Henrik Håkansson

IHME-nykytaidefestivaali 2018

Taiteilija Henrik Håkanssonin IHME-teos THE BEETLE nosti esiin uhanalaisen kovakuoriaisen, halavasepikän. Håkanssonin pitkä elokuva sekä pysäytyskuvista suurennetut, kuoriaisen asuinalueelle Myyrmäkeen pystytetyt mainoskyltit, nostivat esiin harvinaisen hyönteislajin ja herättivät keskustelua ihmisen vaikutuksista luonnon monimuotoisuuteen. THE BEETLE -elokuva oli nähtävissä ilmaiseksi Yle Areenassa.

Tutustu julkaisuun

2017: Theaster Gates & The Black Monks of Mississippi

IHME-nykytaidefestivaali 2017

Theaster Gates toi Helsinkiin The Black Monks of Mississippi -ryhmänsä toteuttamaan The Black Charismatic -teoskokonaisuutta. Teos koostui Finnkino Tennispalatsissa esitetystä elokuvasta, Temppeliaukion kirkossa kuullusta livekonsertista, Suomen Pelastusarmeijan Temppelissä esillä olleesta videoinstallaatiosta sekä kolmen LP-levyn julkistamisesta. Lokakuussa 2016 tallennettu teosmateriaali nauhoitettiin Otaniemen kappelissa Espoossa, Andreas-kirkossa Helsingissä, Suomenlinnan Myllysalissa sekä Kansallismuseossa.

Tutustu julkaisuun

2016: Kateřina Šedá

IHME-nykytaidefestivaali 2016

Kateřina Šedán IHME-teos, Ratikkasoittajien kiertue toi katusoittajat maailman metropoleista Helsingin raitiovaunuihin 16.–19.3.2016. Neljän päivän aikana kuultiin 300 tuntia elävää musiikkia kaupungin kaikilla kymmenellä raitiolinjalla, ja teoksen koki lähes 24 000 matkustajaa. Arkisesta matkasta tuli yhteinen, jaettu kokemus. Monipuolisen festivaaliohjelman ja IHME-koulun teemoja olivat IHME-teos, taide ja yhteisöt, taiteen ja opetuksen yhteydet sekä kysymys siitä, mitä taiteilijat tekevät.

Tutustu julkaisuun

2015: Jeremy Deller

IHME-nykytaidefestivaali 2015

Jeremy Deller suunnitteli IHME-teoksen nimeltään Saa koskea. Teoksessa yleisö pääsi arkisilla reiteillään kohtaamaan hetken yhteistä menneisyyttä, kun museoesineet jättivät vitriininsä ja matkasivat kaupunkilaisten käsiin julkisissa tiloissa. Pääkaupunkiseudun historiallisten museoiden kokoelmista valittuihin esineisiin oli mahdollista tutustua 16.-22.3.2015 seitsemässä eri kohteessa. Saa koskea -teoksen henkilökunta keskusteli yleisön kanssa esineistä ja ajanjaksosta, jolloin niitä on käytetty. IHME ja Jeremy Deller toteuttivat 28.-29.3.2015 myös vuorokauden kestävän rock-dokumenttien sarjan nimeltään 24 Hour Rockshow.

Tutustu julkaisuun

2014: Yael Bartana

IHME-nykytaidefestivaali 2014

Yael Bartana käsittelee IHME-teoksessaan True Finn suomalaisuutta ja kansallista identiteettiä. Teokseen valittiin avoimen haun kautta kahdeksan taustoiltaan erilaista ihmistä päämääränä luoda utopistinen hetki Suomessa. Päähenkilöt asuivat yhden talvisen viikon ajan järven rannalla talossa, jossa elämää tallennettiin. Tosi-TV:n menetelmää, näyteltyjä kohtauksia sekä arkistomateriaaleja yhdistävä elokuva sai maailmanensi-iltansa 31.3.2014 elokuvateatteri Bio Rexissä. Tämän jälkeen teos oli katsottavissa Yle Areenassa vuoden 2014 loppuun asti. IHME-päivien teemana oli kansallinen identiteetti.

Tutustu julkaisuun

2013: Miroslaw Balka

IHME-nykytaidefestivaali 2013

Vuoden 2013 IHME-festivaalilla Miroslaw Balka halusi antaa teoksensa ajan ja paikan kaupunkilaisille ja heidän tärkeille kysymyksilleen. Signaalit-teokseen osallistui kahdeksan yhteisöä ja se toteutui neljänä Kommunikaatiopisteenä, tapahtumana, joiden ytimessä olivat yhteisöjen kysymykset. Kukin tapahtumapäivä alkoi viestin esityksellä katutilassa lippuviittomin, minkä jälkeen asukkaiden, poliitikkojen, virkamiesten ja asiantuntijoiden välinen keskustelu alkoi. IHME-päivien teemana Vanhalla ylioppilastalolla oli taiteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

Tutustu julkaisuun

2012: Christian Boltanski

IHME-nykytaidefestivaali 2012

IHME-nykytaidefestivaalilla 2012 yleisöllä oli mahdollisuus kokea ranskalaisen Christian Boltanskin Sydänarkisto-teos. Sydänarkisto toteutui tiloina, joissa kerättiin sydänäänitallenteita. IHME-nykytaidefestivaali vieraili Sydänarkiston myötä neljällä paikkakunnalla: Helsingissä, Joensuussa, Vaasassa ja Rovaniemellä. Vanhalla ylioppilastalolla järjestettyjen IHME-päivien teemoja olivat keräily ja arkisto.

Tutustu julkaisuun

2011: Superflex

IHME-nykytaidefestivaali 2011

Tanskalaisen Superflexin IHME-nykytaidefestivaalille 2011 laatima tilausteos oli elokuva ja veistos nimeltään Eläköön nykyaika (Stora Enson talo, Helsinki). Elokuva esitettiin Kauppatorilla 40 m²-kokoiselta LED-taululta siten, että alkuperäisen talon näki yhtä aikaa elokuvan rakennuksen kanssa. Elokuvassa rakennus muuttui joka hetki. Elokuvan kesto oli kymmenen vuorokautta ja se oli katsottavissa ympäri vuorokauden. IHME-päivien teemat liittyivät kaupunkiin, kaupunkisuunnitteluun ja tulevaisuuteen.

Tutustu julkaisuun

2010: Susan Philipsz

IHME-nykytaidefestivaali 2010

Vuoden 2010 IHME-teos oli kuvataiteilija Susan Philipszin Helsingin Rautatieasemalle suunnittelema ääni-installaatio Kun päivä laskee. Teoksessa taiteilija esitti ilman säestystä Sibeliuksen Sydämeni laulun, joka on sävelletty Aleksis Kiven samannimiseen runoon. IHME-teos oli esillä Helsingin Rautatieaseman keskushallissa kuukauden. Ääniteos saatteli asemalla liikkuvat paikasta ja mielentilasta toiseen. IHME-päivien teemat olivat Susan Philipszin IHME-teoksen hengessä ääni taideteoksena ja taide julkisessa tilassa.

Tutustu julkaisuun

2009: Antony Gormley

IHME-nykytaidefestivaali 2009

Ensimmäisen IHME-teoksen taiteilija oli brittiläinen kuvanveistäjä Antony Gormley vuonna 2009. Gormleyn Helsingin Kaisaniemen kentälle sijoittuneessa teoksessa Savi ja kollektiivinen keho kohtasivat julkinen ja yksityinen tila, savi ja paikalliset ihmiset. Kolmen elementin – fyysisen massan, tilan ja energian – kohtaaminen rohkaisi pohtimaan uusia vastauksia kysymyksiin ketkä taidetta tekevät, miten ja kenelle taidetta tehdään. Työskentely tapahtui neljän tunnin jaksoissa ja siihen oli mahdollisuus yhteensä noin 2000 osallistujalla.

Tutustu julkaisuun

2008: IHME 0 -elokuvaohjelma

Taidesäätiö Pro Arten ensimmäinen tuotanto oli IHME 0. Elokuvateatteri Bio Rexissä 29.3.2008 esitetty elokuvakokonaisuus toi esiin säätiön toiminnan painopisteet: julkisen tilan, yhteisöllisyyden ja kansainvälisyyden. Elokuvaohjelman ensimmäisessä osassa esitettiin albanialaisen Anri Salan videoteokset ja brittiläisen Jeremy Dellerin yhteistyössä elokuvaohjaaja Mike Figgisin kanssa tekemä Battle of Orgreave. Toisen osan muodostivat Lauri Astalan sekä Elina ja Hanna Brotheruksen yhteinen teos ja liettualaisen Deimantas Narkevičiuksen elokuvat. Viimeisen esityksen aloitti Francis Alÿs ja sen päätti amerikkalaisen Matthew Barneyn elokuva Drawing Restraint 9.

Tutustu julkaisuun

Missä IHMEessä nyt mennään?

Lue lisää tämän vuoden IHME Helsinki -teoksesta.

IHME Helsinki 2023 – teos