Uutiset

IHME Helsinki Tieteiden yössä

12.02.2024
Kuvassa on elokuvateatterin sali, jossa on punaisia nojatuoleja ja valkokankaalla lapsen kasvot.
Franscis Alÿs: Sandlines, The Story of History -elokuvanäytös Tieteiden yönä 25.1.2024. Kuva: Veikko Somerpuro.
Kuvassa on elokuvasali parvelta kuvattuna. Salissa on ihmisiä istumassa punaissa nojatuoleissa ja kolme henkilöä lavalla puhumassa.
IHME Helsinki Tieteiden yössä Finnkino Maximissa. Kuva: Veikko Somerpuro.
Kuvassa on elokuvasali, jossa on punaisia nojatuoleja ja valkokankaalla pyörii elokuva, jossa on lapsia aavikolla.
Francis Alÿs: Sandlines, The Story of History -elokuvanäytös Tieteiden yössä 25.1.2024. Kuva: Veikko Somerpuro.
Kuvassa on kaksi henkilöä valaistussa kopissa kuvailutulkkaamassa elokuvaa.
Sandlines, The Story of History -elokuva kuvailutulkattiin suomeksi. Kuvailutulkkina oli Carita Lehtniemi ja tekstityksen luki Eero Ahre.
Kuvassa on kolme hymyilevää henkilöä elokuvateatterin aulassa pyöreän pystypöydän ympärillä. Bruno Jäntillä on sininen neule, lyhyet ruskeat hiukset ja parta. Paula Toppilalla on keskipitkät ruskeat hiukset, silmälasit, musta mekko ja punainen huivi. Ahmed Al-Nawasilla on kalju ja parran sänkeä, vihreä neule ja farkut.
Bruno Jäntti, Paula Toppila ja Ahmed Al-Nawas. Kuva: Veikko Somerpuro.
Elokuvateatteri parvelta kuvattuna, jossa ihmisiä istuu punaisilla nojatuoleilla ja odottaa elokuvan alkua.
IHME Helsingin Tieteiden yön tapahtuma järjestettiin Finnkino Maximissa. Kuva: Veikko Somerpuro.
Kuvassa on ihmisiä kerääntyneenä pöydän ympärille, jossa on IHME Helsingistä kertovaa materiaalia, palautelomakkeita ja laatikko niitä varten.
Yleisöä Finnikino Maximin aulassa Tieteiden yössä 25.1.2024. Kuva: Veikko Somerpuro.

Irakin historia ja nykyisyys

IHME Helsinki edistää ekososiaalista sivistystä vuosittaisen teostuotannon lisäksi järjestämällä tapahtumia ympäri vuoden. Tieteiden yöhön osallistumisesta on tullut vuosittainen perinteemme, jossa keskustelemme kulttuurinmuutoksesta, jota ympäristökriisissä tarvitaan tuomalla yhteen taiteilijat ja tutkijat. Tänä vuonna Tieteiden yössä keskustelussa oli Irakin historia ja nykyisyys. Tapahtumamme keräsi Finnkino Maximiin 25.1.2024 yli sata kiinnostunutta katsojaa.

Esitimme Francis Alÿs’n Sandlines, The Story of History -elokuvan ja keskustelimme siitä taiteilija ja kuraattori Ahmed Al-Nawasin ja väitöskirjatutkija Bruno Jäntin kanssa. Keskustelua moderoi IHMEen toiminnanjohtaja ja kuraattori Paula Toppila.

Elokuvassa Mosulin lähellä sijaitsevan irakilaisen vuoristokylän lapset esittävät uudelleen Irakin historian sadan vuoden ajalta. Elokuvan tapahtumat lähtevät vuodesta 1916 ja salaisesta Sykes–Picot -sopimuksesta ja päättyvät vuoden 2016 islamilaisen valtion kauhun valtakuntaan.

Elokuvassa lapset ja kylän eläimet esittävät keskeiset tapahtumat leikkien avulla. Francis Alÿs on ohjannut elokuvan yhdessä Julien Devaux’n kanssa ja sen on alun perin tilannut irakilainen Ruya Foundation.

Keskustelussa Jäntti ja Al-Nawas esittivät kymmenen minuutin kommenttipuheenvuoronsa elokuvaan. Maailmanpolitiikan tutkijana Jäntti lähestyi elokuvaa Irakin kansalaisten demokratiahalujen ja ilmastonmuutoksen haasteiden näkökulmasta. Irakissa syntyneelle ja Suomessa kasvaneelle taiteilija Ahmed Al-Nawasille elokuva kertoo kansallisvaltion mahdottomuuden historiasta Irakissa.

 

Kuvassa on kolme henkilöä aloittamassa keskustelua elokuvateatterin lavalla. Bruno Jäntillä on sininen neule ja mustat housut, lyhyet tumman ruskeat hiukset ja parta. Ahmed Al-Nawasilla on vihreä neule ja farkut, kalju ja parran sänkeä. Paula Toppila puhuu mikrofoniin ja hänellä on musta mekko ja punainen kaulahuivi.
Bruno Jäntti (vas.), Ahmed Al-Nawas (kesk.) ja Paula Toppila (oik.). Kuva: Veikko Somerpuro.

 

Jäntille elokuvan lapset edustivat Irakin kansalaisia, jotka on aina sivuutettu maan poliittisessa järjestelmässä. Ilmastonmuutos on Irakille uhka, johon reagointia ja vaikutusten vähentämistä heikko sisäpolittiinen tilanne vaikeuttaa. Äärimmäinen kuumuus, vesipula, kuivuus ja hiekkamyrskyt tulevat tässä tilanteessa luomaan alueella lisää konflikteja.

Puheessaan Jäntti kuitenkin nosti esiin, että Irakissa on pitkä historia kansalaisaktivismilla, joka taistelee demokratian puolesta. Irakilaisilla itsellään olisi halua demokratiaan ja erilaiseen poliittiseen järjestelmään kuin mitä Irakiin on toistuvien konfliktien myötä luotu, mutta kuuleeko ja tukeeko heitä kukaan?

 

Kuva on Bruno Jäntti. Lyhythiuksinen ja parrakas mies, jolla on päällä sininen neule puhuu mikrofoni kädessä.
Bruno Jäntti, kuva: Veikko Somerpuro.

 

Ahmed Al-Nawas näkee, että elokuva toistaa yleistä tarinaa Irakista maantieteellisen sijainnin ja geopoliittisten olosuhteiden uhrina, vaikka Lähi-Itä ja maa kokonaisuudessaan ovat paljon monimutkaisempia. Al-Nawas totesi, että kansallisvaltio on aina sosiaalinen rakennelma, jonka luomiseen tarvitaan tarina, mutta Irakissa siitä, kuka tarinan luo ja saa kertoa taistellaan jatkuvasti.

Se, että elokuvan lapsille oma kylä on se maa, jonka he tuntevat käy Al-Nawasille esimerkkinä siitä, miten Irakissa on myös tarkoituksellisesti häivytetty historiaa, tuhottu ja muokattu sitä. Al-Nawas myös huomautti, että tavallisten ihmisten prioriteeteissa ei tällä hetkellä ole ilmasto vaan yhteiskunnallisen vakauden saavuttaminen.

 

Kuvassa on Ahmed Al-Nawas. Kalju mies, jolla on vihreä neule puhuu mikrofoniin.
Ahmed Al-Nawas. Kuva: Veikko Somerpuro.

 

Jäntti puolestaan peräänkuulutti eurooppalaisen kansalaisyhteiskunnan mahdollisuuksia painostaa EU:ta ottamaan rakentavampaa roolia irakilaisten omien pyrkimysten ja mieltymysten tukemisessa ja toteutumisessa. Ilmastonmuutokseen sopeutumisessa ja sen vaikutusten vähentämisessä tällä voisi olla iso merkitys.

Elokuva nosti keskusteluun isoja ja monimutkaisia aiheita, jotka jatkuivat lämpiön keskusteluissa elokuvan jälkeen. Palautteissa yleisön ja mielipiteiden moninaisuus nousee esiin. Toiset kokivat vahvoja tunteita ja huumoria sekä kauneutta lapsissa ja eläimissä, toiset pohtivat työskentelyä lasten kanssa ja siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Keskustelu herätti myös kiinnostusta alueen historiaa kohtaan.

 

Kuvassa on elokuvateatterin sali, jossa on punaisia nojatuoleja ja ihmisiä istuu kuuntelemassa keskustelua. Yksi henkilö kysyy kysymystä mikrofoni kädessä.
Yleisökeskustelua Tieteiden yössä. Kuva: Veikko Somerpuro