Uutiset
Maaleipä-opetuspaketti
Taide, ruokaturva ja ympäristö
IHME Helsinki 2024 -teos oli lontoolaisen Cooking Sectionsin Maaleipä-haaste. Olemme julkaisseet haasteesta opetuspaketin, joka on vapaasti yläkoulujen opettajien käytettävissä. Maaleipä-haasteessa etsittiin kevään ja kesän 2024 aikana leipäreseptejä, jotka edistävät sekä ihmisten että maaperän ja vesistöjen terveyttä. Syyskuussa 2024 haaste päättyi Maaleipä-juhlaan, jossa julkistettiin 14 erilaista maaleipäreseptiä. Maaleivissä yhdistyvät monipuolisesti luonnonmukaisesti viljellyt viljat, siemenet, luonnonyrtit, vihannekset, juurekset, marjat, sienet, pettu, tammenterhot ja hapanjuuri.
Miten ruokailutavat ja valinnat vaikuttavat ympäristöön?
Opetuspaketin avulla opettajat ja oppilaat voivat syventyä siihen, miten ruokailutavat ja päivittäiset valintamme vaikuttavat ympäristöön. Neljästä eri osiosta voi vapaasti valita omaan opetukseen sopivimmat tehtävät. Tehtävissä yhdistyvät taide, ruokaturva ja ympäristö erilaisissa videoissa ja luettavissa teksteissä. Kokonaisuus soveltuu monien oppiaineiden, kuten taiteen, kotitalouden, biologian ja maantiedon opetukseen.
Taiteilija ja taidekasvattaja Zara Asgher on koonnut opetuspaketin ollessaan IHME Helsingissä suomen kielen kieliharjoittelussa Maaleipä-haasteen ja juhlan aikana. Zara kannustaa uppoutumaan haasteen käsittelemiin teemoihin:
Maaleipä-juhlassa näin, miten haaste loi tilan ei ainoastaan ruoan ja siihen liittyvien valintojen pohtimiselle vaan myös yhteisöllisyyden tunteen syntymiselle. Opetusmateriaalin suunnittelu näiden arvojen pohjalta oli jännittävä ja palkitseva kokemus. Toivon, että oppilaat ja opettajat nauttivat sen tutkimisesta yhtä paljon kuin minä nautin sen parissa työskentelystä!
Voit ladata opetuspaketin käyttöösi IHME Helsingin verkkosivuilta. Sivuilta löytyy myös paljon muuta materiaalia opetuskäyttöön, kuten Itämeri-opetuspaketti, joka liittyy Jana Winderenin IHME Helsinki 2020 -teokseen Listening Through the Dead Zones. Voit myös tilata materiaalit Katie Patersonin IHME Helsinki 2021 -teoksen To Burn, Forest, Fire suitsukeseremonian järjestämiseen koulussa.