Uutiset
Taiteilijakokemuksia IHME Helsingin kanssa työskentelystä
IHME Helsingin ekologisesti kestävä nykytaiteen tilaajaorganisaation toimintamalli on nyt kuusivuotias. Olemme toteuttaneet taiteen vapautta elämää ylläpitävien järjestelmien puitteissa seitsemän kansainvälisen taiteilijan kanssa, jotka ovat norjalainen Jana Winderen (2020), skotlantilainen Katie Paterson (2021), intialainen Amar Kanwar (2022), Irakin kurdi Hiwa K (2023), lontoolainen Cooking Sections eli Daniel Fernández Pascual ja Alon Schwabe (2024) sekä ukrainalainen Zhanna Kadyrova (2025). Pyysimme heitä kertomaan, miten he ovat kokeneet yhteistyön IHME Helsingin kanssa.
Kaikille toimintamallimme, eli yhden julkisen taideteoksen tuottaminen vuodessa, on ollut ainutlaatuinen tapa toimia kansainvälisellä taidekentällä. Tämä on mahdollistanut pitkän ja keskittyneen työskentelyprosessin ja paneutumisen aiheeseen yhdessä tutkijoiden ja eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Ekologisesti kestävän julkisen taiteen tekeminen on haastanut myös taiteilijat tarkastelemaan omia käytäntöjään.
Ekologisuuden eetos inspiroi
Ensimmäinen IHME Helsinki 2020 -teos oli norjalaisen äänitaiteilija Jana Winderenin Listening Through the Dead Zones, joka toteutui koronapandemiasta johtuen elokuussa 2021 Töölön soutustadionilla. Winderen koki, että IHME Helsingin ekologisesti kestävät käytännöt kannustavat taiteilijoita ja kumppaneita arvioimaan taiteellisia menetelmiään ja siten vaikuttavat heidän lähestymistapoihinsa. Hänelle merkityksellistä oli myös koko tiimin täysi sitoutuminen projektiin ja mahdollisuus työskennellä läheisesti yhdessä kuraattorin kanssa.
Toimintamalli mahdollistaa taiteilijalle kunnollisen pitkäaikaisen paneutumisen paikalliseen kontekstiin ja taideteoskonseptin kehittämiseen.
Samana vuonna syyskuussa 2021 toteutui skotlantilaisen Katie Patersonin IHME Helsinki 2021 -teos To Burn, Forest, Fire. Järjestimme kuukauden ajan eri puolilla Helsinkiä suitsukeseremonioita, joissa paloivat ensimmäisen ja viimeisen metsän tuoksua tavoittelevat suitsukkeet. Vastaavasti Paterson koki, että ekologisesti kestävä lähestymistapa taiteen tekemiseen läpäisi koko teoksen tuotannon. Hänen tiiminsä oli erityisen vaikuttunut taideteoksen hiilijalanjäljen laskennasta ja sen viestimisestä läpinäkyvästi:
tämä asetti inspiroivan vastuullisuuden standardin laajemmallekin kulttuurin kentälle.
Riskinoton ja kokeilujen mahdollistuminen
Vuoden 2022 IHME Helsinki -teos oli intialaisen taiteilija Amar Kanwarin kymmenen viikon mittainen verkkokurssi Learning from Doubt. Kaikille avoin kurssi toteutettiin yhteistyössä Taideyliopiston Kuvataideakatemian ja Helsingin yliopiston Kestävyystieteen instituutin HELSUSin kanssa. Koronapandemia vaikutti edelleen teoksen toteutukseen, mutta haastoi samalla tutkimaan, miten julkinen taideteos toteutuu julkisessa ajassa.
Kanwar oli erityisen kiitollinen mahdollisuudesta toteuttaa laajalla skaalalla kokeiluja, aktiviteetteja ja prosesseja, jotka pitkä yhteen teokseen keskittyvä yhteistyö mahdollisti. Hänen mukaansa on harvinaista löytää instituutio, jolla on kykyä sitoutua yhteen projektiin pitkäkestoisesti:
Avoimuus kokeiluille, kyky ottaa ja sallia riskejä riittävällä taloudellisella tuella on ihmeellistä. Sitoutuminen ekologiseen turvallisuuteen ja arvoihin ei ollut pinnallista vaan vakaata ja päättäväistä, joka läpäisi kaiken toiminnan ja jonka kaikki ymmärsivät.
Kurditaiteilija Hiwa K:n kanssa toteutimme hänen monivuotisen Chicago Boys -projektinsa samanaikaisesti Helsingissä ja Sulaimaniassa, Irakin Kurdistanissa, huhti-toukokuussa 2023. Yhteistyön ansiosta Hiwa K pystyi ensimmäistä kertaa esittämään useissa maissa toteutetun taideteoksensa syntymämaassaan:
Olen hyvin kiitollinen IHME Helsingin tuesta tälle projektille kotimaassani. Pystyimme luomaan uuden paikallisen ekologisen diskurssin toteuttamalla monia yhteistöitä eri yhteisöjen kanssa, kuten ensimmäisen koulukirjan ekologiasta kurdiksi, tammien istutusta ja bänditreenejä hylätyssä museorakennuksessa. Tämä kaikki oli vasta alkua projektille, joka jatkuu pitkälle tulevaisuuteen.
Taiteen ja tieteen dialogi
Lontoolaisen Cooking Sectionsin Maaleipä-haaste oli IHME Helsinki 2024 -teos, jossa kutsuimme kaikki kotileipureista ammattikokkeihin mukaan kehittämään maaperää, ilmastoa ja mahaa hoivaavia leipäreseptejä. Taiteilijat Daniel Fernández Pascual ja Alon Schwabe allekirjoittivat muiden tapaan IHME Helsingin ainutlaatuisuuden kansainvälisenä taideinstituutiona. He nostivat ekologisuuden ohella erityisesti esiin tutkimukseen pohjautuvan prosessin vahvistamisen:
Tämä lähestymistapa sallii syvällisen vuorovaikutuksen eri taiteen- ja tieteenalojen välillä ja vahvistaa merkityksellistä yhteistyötä taiteilijoiden, tutkijoiden ja paikallisyhteisöjen välillä.
Ukrainalaistaiteilija Zhanna Kadyrovalle yhteistyömme mahdollisti hänen uransa pisimmän, kaksi vuotta kestäneen teosprosessin, joka jatkuu myös teoksen valmistumisen jälkeen. IHME Helsinki 2025 -teos oli kuusi viikkoa kestänyt Metsä-näyttely Vanhankaupunginkosken Voimalamuseossa. Sen toteutuksessa Kadyrovalla oli mahdollisuus tehdä pitkäkestoista taustatyötä yhdessä eri alojen asiantuntijoiden kanssa:
IHME Helsinki -teoksen tekeminen oli minulle uskomaton mahdollisuus tehdä jotain uutta taiteellisessa työssäni. Tässä teoksessa pystyin yhdistämään tutkittua tietoa ja eri medioita.
Taiteilijoiden kokemukset tuovat esiin sen, miten harvinaista, mutta sitäkin tärkeämpää on mahdollistaa yhteen teokseen keskittyvä pitkä taiteellinen prosessi. Samalla mahdollistuu ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävämpiä tapoja toimia, kun on aikaa kyseenalaistaa aiemmat tavat toimia. Ekologinen ajattelu kietoutuu yhteen kuratoinnissa ja teoksen tuotannossa läpäisten koko prosessin.
Syvällisestä paneutumisesta sekä taiteen, tieteen ja ilmastotyön yhdistämisestä kumpuavat IHME Helsinki -teokset vaikuttavat niin niiden tekijöihin kuin kokijoihinkin. Vastaavasti kuten taiteilijat kokivat pitkän teosprosessin mahdollistavan syvällisen paneutumisen aiheeseen, teosten yleisöpalautteissa toistuvasti korostuu niiden kyky saada kokijat pysähtymään, hidastamaan ja syventymään teosten sisältöihin.





