Listening Through the Dead Zones [excerpt]
Jana Winderenin IHME Helsinki -teoksesta on julkaistu oma verkkoversionsa osana World Weather Network -verkoston toimintaa. Teos on kuunneltavista verkoston sivuilla 24.6.2022 – 24.6.2024 välisenä aikana.
Vuoden 2020 IHME Helsinki -tilausteos Listening Through the Dead Zones oli norjalaistaiteilija Jana Winderenin yhteistyössä Tony Myattin kanssa tekemä paikkasidonnainen ääni-installaatio.
Covid-19 pandemiasta johtuen Listening Through the Dead Zones toteutui elokuussa 2021 Itämeren rannalla sijaitsevalla soutustadionilla Helsingissä. Teoksen aloitustapahtuma pidettiin lauantaina 22.8.2020. Sen keskipisteessä olivat tiedon ja yksittäisten kansalaisten toiminnan merkitys Itämeren hyvinvoinnille.
Yleisö pääsi kuulemaan teoksessa erilaisten nisäkäslajien, kuten ihmisten sekä meressä elävien kalalajien ja äyriäisten ääniä. Winderen on tutkinut, kuinka ihmisen toiminta vaikuttaa Itämeren kuolleisiin alueisiin sekä vastaaviin ympäristöihin rantojen ja järvien läheisyydessä.
Winderen on taiteilija, joka tutkii tapaa, jolla ihmiset ovat vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa ja elävät yhteisessä ympäristössä muiden olentojen ja kasvien kanssa. Erityisesti häntä kiinnostaa yhteinen vedenalainen ääniympäristömme.
Jana Winderenin IHME Helsinki -teoksesta on julkaistu oma verkkoversionsa osana World Weather Network -verkoston toimintaa. Teos on kuunneltavista verkoston sivuilla 24.6.2022 – 24.6.2024 välisenä aikana.
Tuntui sisuksia vavahduttavalta ja herätti ajatuksia siitä, miten oma luontoyhteys on pitkälti rakentunut ”maanpäällisten” elementtien kanssa.
IHME Helsingin aloitteesta toteutettu Art, Science, Ecology -luentosarja järjestettiin alkuvuodesta 2021 yhteistyössä Helsingin yliopiston Kestävyystieteiden instituutin (HELSUS) sekä Taideyliopiston Kuvataideakatemian kanssa. Jana Winderen kertoi IHME Helsinki -teoksen vaiheista luennollaan 24.2.2021.
Vuoden 2020 IHME Helsinki -tilausteos herätti kiinnostusta myös mediassa. Ohesta pääset lukemaan, mitä Helsingin Sanomat ja Hufvudstadsbladet kirjoittivat teoksesta.